Vi har flyttat till nya lokaler

Lördagen den 2 mars gick flyttlasset för Östergötlands LÄns Nykterhetsförbunds del.
Vi flyttade från Hökaregatan 1c i Linköping och in till Trädgårdstorget 6 i Linköping.Vi håller till på våning två tillsammans med vårt studieförbund och samverkans partner NBV. Fick fint välkomnande med blommor och choklad av våra nya grannar NBV.

Politikerträff

Den 8 januari, 2024 hade Östergötlands Läns Nykterhetsförbund sin årliga politikerträff med inbjuda politiker från hela Östergötlands Län. Föreläsaren Sara Heine, kommunikatör på Narkotikapolitiskt Center, höll en presentation om förebyggande insatser och goda exempel på när samverkan fungerar i samhället så tidig upptäckt kan ske. Inbjuden på länk för att också samtala kring detta var folkhälsostrateg Sofie Alholm som arbetar i Norrtälje kommun.

S.L.A.N:s höstmöte

I ett frostvintrigt Stockholm den 1 december träffades S.L.A.N:s medlemsorganisationer på IOGT-NTO gården i Klara. Det var S.L.A.N som bjöd in till höstmöte för att träffas utbyta erfarenheter och se vad som är viktigt att belysa , lära sig mer om, bilda opinion kring just nu och framåt gällande alkohol och narkotikafrågor. Det var flera inbjudna gäster som höll föredrag och bjöd in till dialog, en av dem var socialminister Jakob Forssmed vilket kändes viktigt då Socialdepartementet bland annat har hand om frågor som rör folkhälsa. ÖLN:s konsulent passade på att fråga hur vi tillsammans kan utjämna ojämlikheten i hälsa i befolkningen. Det var ett fullspäckad program och en lärorik dag. Där deltagarna bidrog med mycket kunskap.

Östergötlands Läns Nykterhetsförbund firade 100 år

I en vinterdukad festvåning hos Tempel Riddare Orden i Linköping öppnade vi dörrarna den 29/11 2023 till en festkväll och samrådsträff, för att hylla och fira att Östergötlands Läns Nykterhetsförbund har varit funnits i 100 år. Våra medlemsorganisationer i Östergötland var representerde. Totalt var det 28 deltagare som minglade , avnjöt smörgåstårta och lyssnade till en dragning av Sveriges Landsråd för alkohol- och narkotika frågors generalsekreterare: Håkan Eriksson, då han åskådliggjorde Sveriges alkoholpolitik från 1900-talets början och fram till idag samt berättade om frivilligorganisationers betydelse för samhället, som exempelvis Nykterhetsrörelsens. För musikunderhållningen stod gruppen Stay Close som berättade anektoter om de artister de sjöng låtar av på ett lysande och folkbildande sätt. Det sjöngs allsång och hölls flera tal som hyllade de insatser som gjorts i de olika nykterhetsföreningarna genom åren. Föreningar som verkar inom olika grenar som scouting , nykterhet i trafiken, barnverksamhet och kamratstödsverksamheter och mycket mer men på nykter bas och alla har de bidragit till att främja folkhälsa och gemenskap på sitt sätt. Tack för de här åren och nu ser vi fram emot flera
intressanta år av samarbete.