15 februari 18.00 Samråd med medlemsorganisationer, (se inbjudan). Plats: MHF:S lokal, Linköping

En vintrig afton i februari välkomnade vi våra medlemsorganisationer till samråd.
Vi fick en chans att visa upp vår verksamhet för Anders Eksmo,ordförande i beredningen för hållbarhet och hälsa och en av ledamöterna Malin Öst. Vi fick därefter lyssna till ett föredrag där de båda visade modeller och strategier för folhälsoarbetet i Östergötland. Det var spännande. Det ställdes mycket frågor ifrån publiken, en slutsats blev att det finns många områden att arbeta med men det finns en väl framtagen strategi för folhälsoarbetet i Östergötland.

Föreläsning med temat: Att bli sedd.

Den 25 januari 2023 var länsnykterhetskonsulent på ÖLN: Anna Fjelltjärn inbjuden till föreningarna MHF i Östergötland och Blåbandet i Linköping för att hålla ett föredrag om att bli sedd. Hur ser vi barn som inte mår bra?. Ett 15- tal personer hade samlats på Bjälbogatan 8 i Linköping för att lyssna på detta. Deltagarna fick själva interagera och fundera över frågorna Hur vill du bli sedd? Vad är egentligen att se? Många av svaren som hamnade i den box Anna samlade in svaren i och tog upp i slutet av föredraget handlade om att lyssna. För att se någon måste man lyssna och personen framför en måste bli hörd . Det var en intressant slutsats. Så det räcker inte med att vi tar på rätt sortens glasögon för att upptäcka när någon i vår närhet inte mår bra, utan vi måste ta på oss stora lyssnaröronen också och våga ställa frågor. Det kanske kan tyckas självklart men tar vi oss tiden? Helt klart enligt publikens slutsatser var att vi måste ta oss mer tid att stanna upp, säga ett vänligt ord och invänta svar. En varm känsla av gemenskap och stor portion medmänsklighet, följde med konsulenten Anna Fjelltjärn när hon vandrade vidare ut i vårvintern, tacksam för att ha fått förtroendet inför uppdraget.

Gammal telefonkiosk som står i Gamla Linköping.
Deltagarna fick skriva lappar och lägga i en box.